Minu Raamatukogu (MIRKO)

MIRKO üle-eestilise raamatulaenutuse kasutusjuhend

ÜLDIST
MIRKO TEENUSEGA LIITUMINE

Registreerimine

  • Teenuse kasutajaks saavad registreeruda Eesti isikukoodi omavad inimesed alates 13. eluaastast (k.a.).
  • Alla 13-aastasele isikule peab teenuse kasutamise konto looma seaduslik esindaja (lapsevanem või eestkostja, edaspidi eestkostja). 
  • Teenuse kasutajaks registreerumisel sõlmivad teenuse pakkuja ja kasutaja kliendilepingu. Kliendileping koosneb järgmistest digitaalselt allkirjastatud dokumentidest: registreerimisavaldus, kasutustingimused ja isikuandmete töötlemise kord.
  • Registreerimisavalduse esitamiseks pead oma isiku tuvastama teenuse keskkonnas ID-kaardi, elamisloa kaardi, Smart-ID või Mobiil-IDga ning täitma registreerimisvormi.
  • Isiku tuvastamise tulemusel kantakse registreerimisvormile sinu ees- ja perekonnanimi ning isikukood. Neid andmeid ise vormil muuta ei saa. Kui MIRKO tuvastab hilisemal autentimisel muutunud andmed, uuendatakse andmed ka kasutajakontol.
  • Teenuse kasutuse analüüsimiseks ja teenuse edasiseks arendamiseks lisatakse registreerimisavaldusele rahvastikuregistrist sinu sissekirjutusjärgse elukoha omavalitsus. Omavalitsuse andmeid kontrollitakse ja vajadusel uuendatakse teenuses kord aastas.
  • Kasutajaks registreerimiseks tuleb sul esitada oma kehtiv e-posti aadress. Soovi korral saad lisada endale ka salasõna. Salasõna saad lisada oma konto all ka hiljem. Teenuse kasutamisel on võimalik konto juurde salvestada ka oma mobiiltelefoni number, eelistatud pakiautomaat ja tarneaadress. Neid andmeid saad ise teenuse keskkonnas hiljem ka uuendada. Abi saamiseks pöördu teenuse kasutajatoe poole (kontaktandmed on esitatud teenuse keskkonnas).
  • Registreerimisavaldust allkirjastades kinnitad, et oled esitanud tõesed andmed, nõustunud teenuse kasutustingimustega ja tutvunud isikuandmete töötlemise korraga.

Eestkostja nõusolek

  • Alla 18-aastasele isikule on teenuses laenutamise õiguse tekkimiseks vajalik tema eestkostja nõusolek kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. 
  • Nõusolek vormistatakse üks kord ning see kehtib kuni isiku 18-aastaseks saamiseni. Nõusoleku saab vormistada ja digitaalselt allkirjastada teenuse keskkonnas. 
  • Alla 13-aastasele isikule teenuses kontot luues annab tema eestkostja ka vastava nõusoleku. 
  • Kui kontot loob isik vanuses 13-17, esitab ta registreerimisvormil ka oma eestkostja nime, isikukoodi ja e-posti aadressi. Eestkostjale saadetakse e-kiri nõusoleku andmiseks.
  • Nõusolekut allkirjastades kinnitab eestkostja, et:
    • ta on esitanud tõesed andmed, tutvunud teenuse kasutustingimustega ja isikuandmete töötlemise korraga
    • on nõus, et tema laps / eestkostetav laenab antud teenuse vahendusel raamatuid jm väljaandeid
    • ta vastutab lapse / eestkostetava poolt laenatud väljaannete säilimise ja õiguspärase kasutamise eest ning olen nõus hüvitama eelnimetatud nõuete rikkumisega teenuse osutajale tekitatud kahju.
MIDA ÜLE-EESTILINE RAAMATULAENUTUS PAKUB
  • Üle-eestilises raamatulaenutuses on peale raamatute ka teisi väljaandeid, nt noote ja helisalvestisi. Iga teenusega liitunud raamatukogu otsustab, millise koguga ta teenusesse tuleb. Millised raamatukogud on tänaseks teenusega liitunud, vaata siit.
  • Teenust saab kasutada kas anonüümselt (osaliselt) või registreeritud kasutajana teenusesse sisse logides.
  • Teenuses saab:
    • otsida teenuse keskkonnas soovitud väljaandeid (võimalik ka sisse logimata);
    • lisada soovitud väljaanded laenutuskorvi;
    • vormistada laenutuskorvi valitud väljaannete tellimus;
    • jälgida pakkide liikumist;
    • pikendada väljaannete tagastamistähtaega;
    • vajadusel osta ja printida uus tagastussedel;
    • tasuda teenuses esitatud arveid;
    • vaadata oma laenutuste ajalugu;
    • Lisada soovitud väljaanded isiklikku soovinimekirja, kasutades südamekujutist väljaande juures;
    • tellida e-posti aadressile teavitusi;
    • kutsuda teenust kasutama teisi inimesi (võimalik ka sisse logimata);
    • jagada väljaande linki suhtlusmeedias (Facebook) või kopeerida väljaande link jagamiseks muude kanalite kaudu (võimalik ka sisse logimata);
    • anda endale laenutatud väljaandeid edasi teisele kasutajale (vt lähemalt p.3.5 Laenutatud väljaande teisele kasutajale üleandmine ehk „sõbralt sõbrale“ laenutamine)
KUIDAS OTSING TÖÖTAB
  • Soovitud väljaandeni jõudmiseks on mitu viisi:
    • otsing
    • detailotsing
    • lugemissoovitused – kokku neli püsikategooriat (populaarsed, uued, uus Eesti raamat, enim jagatud) ja üks regulaarselt muudetava sisuga  kategooria.
  • Väljaande kaanepildi kohal olevad ikoonid näitavad, mis tüüpi väljaandega on tegemist. Hetkel on teenuses raamatuid, noote, helisalvestisi.
  • Otsitulemit saad täpsustada:
    • autori nime järgi,
    • pealkirja järgi,
    • märksõna järgi,
    • väljaande standardnumbri (ISBN, ISSN, ISMN) järgi
    • väljaande tüübi järgi,
    • keele järgi
    • ilmumisaja järgi (alates, kuni).
  • Otsitulemit saad filtreerida – “Näita ainult laenutatavaid”.
  • Täpsema otsingu võid ka kohe teha, kasutades detailotsingut. Detailotsingut tehes pea meeles, et
    • esimene rida (autor, pealkiri, märksõna, ISBN/ISSN/ISMN) on andmed, mida sa otsid – vähemalt üks neist peab olema täidetud,
    • teine rida (tüüp, laad, alates, kuni) on andmed, mida sa kasutad otsingu täpsustamiseks.
  • Otsitulemit saad sorteerida:
    • Relevantsuse järgi (vaikimisi valik),
    • Pealkirja järgi alfabeetiliselt (A-Y)
    • Ilmumisaasta järgi, uuemad eespool
  • Väljaannet laenutada saad nii otsitulemi lehelt, teose vaatest kui väljaande vaatest.
VÄLJAANNETE LAENUTAMINE

Tingimused

  • Korraga võib käes olla kuni viis väljaannet.
  • Laenutuse periood ühele väljaandele on 21 päeva.
  • Nõudluse puudumisel (st, kui väljaandel ei ole raamatukogus ootejärjekorda) saab tagastustähtaega pikendada 21 päeva võrra kuni kaks korda.
  • Tähtajaks tagastamata väljaande tagastustähtaega ei pikendata ning võlgnevuste likvideerimiseni piiratakse kasutaja võimalusi teenuse kasutamisel (vt lähemalt kasutustingimustes).

Väljaannete laenutamine

  • Lisa soovitud väljaanded laenutuskorvi.
  • Ava laenutuskorv ja kinnita tellimus.
    • Juhul, kui teenus kõiki soovitud väljaandeid ei leia ühest raamatukogust, jaotatakse tellimus osadeks (kuna igal pakil on oma saatekulu, otsusta, kas kinnitad kõik tellimused või loobud mõnest);
  • Tellimuse vormistamiseks:
    • vali sobiv saatmisviis (pakiautomaat või kulleriga soovitud aadressile toimetamine),
    • täida nõutud andmeväljad: mobiiltelefoninumber ja olenevalt valitud saatmisviisist kas pakiautomaat või tarneaadress (pakiautomaadi nime või aadressi sisestades kuvatakse valik vastavatest pakiautomaatidest, tarneaadress on oluline sisestada kuni korterinumbrini),
    • tasu paki transpordi ehk paki saatmise ja tagastamisega seotud kulud (edaspidi saatekulu), kontrolli enne arve tasumist, et arves toodud andmed vastavad tegelikkusele
      • Tasu suurus sõltub paki kättetoimetamise viisist (pakiautomaat või kuller).
      • Pakiga saadetav tagastussedel kehtib kogu laenutuse, sh kahe pikenduse vältel.
      • Logistikateenuseid pakuvad Omniva ja DPD, teenuseid vahendab Pakipoint OÜ.
      • Makseid vahendab EveryPay AS. Pangalingiga tasumisel toimub tasumine vastava panga turvalises keskkonnas ja pangakaardiga tasumisel EveryPay AS turvalises keskkonnas. 
      • Tellimuse vormistamiseks on aega 15 minutit.
  • Peale tellimuse vormistamist küsib teenus, kas oled nõus tellimisel kasutatud andmete (telefoninumber, pakiautomaat, tarneaadress) salvestamisega oma konto alla (siis on järgmisel korral tellimuse vormistamisel andmeväljad juba eeltäidetud).
  • Tellimus jõustub ja raamatukogu alustab tellimuse menetlemist pärast saatekulu tasumist kasutaja poolt.
  • Vastava teavituse saad e-posti teel:
    – pärast tellimuse eest tasumist (kinnitus uue tellimuse kohta),
    – kui pakk pannakse raamatukogust teele.

NB! Raamatukogul on õigus loobuda tellimuse täitmisest (tellitud raamatut ei leita, raamat on kahjustunud vm põhjusel). Seejärel proovib teenus leida järgmise raamatukogu, kus tellitud raamatud olemas on. Kui aga tellimus läheb siiski tühistamisele, teavitatakse sind sellest e-posti teel ja tellimisel tasutud saatekulu tagastatakse kuni 14 kalendripäeva jooksul. Tagasimakse tehakse samale arvelduskontole, millelt tasuti.

TELLIMUSE KÄTTESAAMINE

Paki kättesaamine pakiautomaadist.

  • Pakid toimetatakse pakiautomaatidesse üle Eesti.
  • Tellimuse eeldatav kättesaamise aeg on nähtav teenuse keskkonnas.
  • Saad jälgida teenuse keskkonnas oma paki liikumist.
  • Paki jõudmisest pakiautomaati teavitab sind kullerfirma SMS-teatega, mis sisaldab pakiautomaadi ukse avamiseks vajalikku unikaalset uksekoodi.
  • Juhul, kui sa ei ole kullerfirma teates märgitud hoiutähtajaks pakiautomaadist pakki välja võtnud, loeb teenuse pakkuja, et sa oled pakist loobunud. Pakk saadetakse tagasi ning paki saatekulu ei tagastata.

Paki kättesaamine kulleriga.

  • Kuller toimetab paki tellimuses märgitud aadressile.
  • Saad jälgida teenuse keskkonnas oma paki liikumist.
  • Paki üleandmise aja lepib kuller sinuga eelnevalt kokku.
  • Pead tagama paki vastuvõtmise kokkulepitud ajal ja aadressil.
  • Juhul, kui sa ei ole paki vastuvõtmiseks kokkulepitud ajal ja kohas kättesaadav, teeb kuller ühe täiendava katse paki kätte toimetamiseks. Kui mõlemad katsed ebaõnnestuvad, loeb teenuse pakkuja, et sa oled pakist loobunud. Pakk saadetakse tagasi ning paki saatekulu ei tagastata.

NB! Kui paki sisus esineb vigu (mittesoovitud väljaanne vmt), tuleb koheselt ühendust võtta teenuse kasutajatoega e-posti või telefoni teel (kontaktandmed on toodud laenutusplatvormi esilehel).

LAENUTÄHTAJA PIKENDAMINE
  • Laenutähtaega on võimalik pikendada nõudluse puudumisel (st, kui väljaandel ei ole raamatukogus ootejärjekorda) 21 päeva võrra kuni kaks korda.
  • Tähtaja pikendamiseks:
    • ava oma konto all “Tellimused”,
    • klikka pikendatava tellimuse andmetes nupule “Pikenda”,
    • Kui tellimuses on rohkem väljaandeid ja kõigi laenutusi ei saa pikendada, kuvatakse sulle see iga väljaande kohta – otsusta, kas jätad pikendamata ja tagastad kõik väljaanded korraga või pikendad osaliselt ja väljaanded, mille laenutust ei saa pikendada, tagastad.
  • Kui pikendamine õnnestus, kuvatakse sulle tellimuse juures uut tagastamistähtaega koos märkusega, mitu korda tähtaega on pikendatud.
  • Kui pikendasid osaliselt, jagatakse tellimus kaheks ja sa saad osta uue tagastussedeli hiljem tagastatavate väljaannete tagastamiseks.
  • Tähtajaks tagastamata väljaande tagastustähtaega ei pikendata.
VÄLJAANNETE TAGASTAMINE
  • Väljaanded pead tagastama tähtaegselt.
  • Sulle saadetakse e-posti teel kaks päeva enne tagastamise tähtaja saabumist eelteade ning tähtaja ületamisel meeldetuletusi üks kord nädalas kolme (3) kuu jooksul või kuni väljaannete tagastamiseni.
  • Väljaannete tagastamiseks:
    • paki väljaanded võimaluse korral samasse pakendisse, milles sa need said; kui oled tellinud mitmest raamatukogust, kontrolli üle, et sa tagastad raamatud õigesse raamatukokku;
      • Juhul, kui algne pakend ei ole säilinud, tuleb kasutada mullikilega ümbrikut, et vältida transpordil väljaannete kahjustumist või hävinemist.
    • kleebi pakile saadetisega kaasas olnud ettemakstud tagastussedel.
      • Juhul, kui tagastussedel on kadunud, saad selle teenuse keskkonnast oma aktiivsete laenutuste alt välja printida ja pakile kleepida. Piisab ka saadetise koodi kirjutamisest pakile, soovitavalt markeriga.
      • Juhul, kui sa ei ole väljaandeid tagastanud paki tagastussedeli kehtivusaja jooksul (tagastussedel kehtib kogu laenutuse, sh kahe pikenduse vältel), tuleb teenuse keskkonnas osta uus tagastussedel.
  • Laenutatud väljaanded tuleb tagastada samal viisil, kui need telliti:
    – kulleriga (paki tagastamiseks saad kulleri tellida oma konto alt),
    – tagastussedelile märgitud kullerfirma pakiautomaati (järgi automaadi juhiseid paki tagastamise kohta).
  • Väljaanded loetakse tagastatuks, kui raamatukogu on need üle vaadanud ja tagastamise teenuse keskkonnas kinnitanud.

Jäin tagastamisega hiljaks

  • Kui oled tagastamisega hilinenud, näed oma konto all tellimuse juures infot viivise (leppetrahvi) kohta. Leppetrahvi maksta veel ei saa.
  • Leppetrahvi summa fikseeritakse peale seda, kui oled väljaanded tagastanud ja raamatukogu on tagastamise kinnitanud.
  • Arve leppetrahvi maksmiseks saadetakse sulle e-kirjaga. Kirjas on ka juhised maksmise kohta.
    • Tasu kindlasti teenuse keskkonnast, siis on info makse kohta kohe teenuses ja teenuse kasutamist sinu jaoks enam ei piirata.
  • Teenuses arvestatakse leppetrahvi 0,06 eurot iga viivitatud päeva eest iga laenutatud väljaande kohta.
  • Juhul, kui üle tähtaja on läinud ainult 1-2 päeva, võib teenuse pakkuja sulle arvet mitte esitada.

Mida teha, raamat on kadunud, koer näris raamatut, …

  • Kui laenutatud raamat läks kaduma või sai see kahjustatud, võta teenuse kasutajatoega kohe ühendust.
  • Rikutud või tagastamata jäetud väljaande hüvitatava summa määrab teenuse osutaja, kelle kogudesse väljaanne kuulub. Teenuse osutaja võib lubada ka väljaande asendamist samaväärse väljaandega.
  • Vastav nõue arvega saadetakse kasutajale e-posti teel, tasuda saab teenuse keskkonnas.
    • Tasu kindlasti teenuse keskkonnast, siis on info makse kohta kohe teenuses ja teenuse kasutamist sinu jaoks enam ei piirata.
LAENUTATUD VÄLJAANDE TEISELE KASUTAJALE ÜLEANDMINE („SÕBRALT SÕBRALE“ LAENUTAMINE)
  • Teisele kasutajale ehk „sõbralt sõbrale“ on võimalik üle anda ainult neid väljaandeid, mille kohta raamatukogu on teenuses vastava loa andnud ja millel puudub raamatukogus hetkel nõudlus (st, kui väljaandel ei ole raamatukogus ootejärjekorda);
  • „Sõbralt sõbrale“ laenutus on võimalik, kui nii laenutatud väljaannete üleandja kui vastuvõtja on teenuse kasutajateks ja kummalgi neist ei ole võlgnevusi või teisi nõudeid käesolevas teenuses;
  • Väljaandeid on võimalik üle anda kahel viisil:
    – koos tagastussedeliga (jälgi selle kehtivusaega, tagastussedeli kehtivusaja ületamisel on vaja teenuse keskkonnas osta uus tagastussedel),
    – ilma tagastussedelita (sel juhul peab väljaannete vastuvõtja teenuse keskkonnas uue tagastussedeli ostma).
  • „Sõbralt sõbrale“ laenutamiseks:
    • vali teenuse keskkonnas endale laenutatud väljaannete seast need, mida sa soovid üle anda,
    • sisesta vastava teate saatmiseks sõbra nimi ja e-posti aadress,
    • teenusest saadetakse sõbrale e-kiri, milles sisaldub link üle antavate väljaannete vastuvõtmise kinnitamiseks või tagasilükkamiseks (link kehtib 24 tundi),
    • sõber, kes on saanud e-kirja väljaande laenutuse soovitusega, logib läbi e-kirjas oleva lingi teenuse keskkonda (vajadusel registreerub teenuse kasutajaks) ning kinnitab või lükkab tagasi väljaannete vastuvõtmise.
  • Kasutajal, kes soovis väljaandeid üle anda, lõpeb üle antud väljaannete laenutus hetkel, mil teine kasutaja („sõber“) on teenuse keskkonnas väljaande laenutuse vastu võtnud. Vastuvõtmise kinnitamisega vormistatakse väljaannete laenutus uuele kasutajale.
TEENUSEST LOOBUMINE
  • Teenusest on võimalik loobuda, kuid alles siis, kui teenuses ei ole ühtegi aktiivset tellimust ega võlgnevust.
  • Teenusest loobudes loobud nii üle-eestilise raamatulaenutuse kui e-väljaannete laenutuse kasutamisest.
  • Teenusest loobumiseks:
    • ava “Minu andmed” oma konto all,
    • klikka seal nupule “Minu andmed”,
    • klikka teenuse nime juures nupule “Loobu teenusest”,
    • digiallkirjasta loobumisavaldus.
  • Kui oled teenusest loobunud, saad alati tulla tagasi teenust kasutama. Registreeri end uuesti kasutajaks, kuid pane tähele, et seejuures alustad otsast peale, st varasemaid laenutusi sinu laenutuste ajaloos ei kajastu.

Uudiskiri

Igakuine värske info Rahvusraamatukogu tegemiste ja ürituste kohta mugavalt otse postkasti.

Aitäh! Oled uudiskirjaga liitunud!

Palun täida kohustuslikud väljad korrektselt!

Minu Raamatukogu (MIRKO)

Minu Raamatukogu (MIRKO) teenust hoiab töös Eesti Rahvusraamatukogu.